31 października 2013

ZWOW-poradnik


W ostatnim czasie dostałam kilka wiadomości, w których pytaliście mnie o to, jak rozpocząć treningi z Zuzką, jak je wykonywać, który trening jest najlepszy na początek, jak zapamiętuję ćwiczenia itd. Dla Waszej i mojej wygody postanowiłam napisać ten mini-przewodnik z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Jeśli nie wyjaśniłam tu wszystkich nurtujących Was kwestii, zostawcie swoje pytania w komentarzach albo napiszcie wiadomość. W razie potrzeby post uzupełnię o kolejne kwestie.

Jeśli rozpoczynasz swoją przygodę ze ZWOWami, wybierz taki trening, który w moim spisie oznaczyłam jako przeznaczony dla początkujących. Nie jest ważne, jaki nosi numer – ZWOWy są numerowane chronologicznie i niczego innego numeracja ta nie oznacza.

Screen przedstawiający podgląd treningu oraz aplikacje: Chrono i Workout timer
Ok, wybrałaś trening dla siebie. Obejrzyj wykonanie Zuzki albo preview/breakdown – filmik, w którym Zuza tłumaczy jak wykonywać każde ćwiczenie i pokazuje ich modyfikacje. Ja zazwyczaj robię to podczas rozgrzewki, takie filmiki (albo jedna-dwie rundy treningu) trwają ok. 5-7 min., czyli mniej więcej tyle, ile powinno wystarczyć na rozgrzanie mięśni i rozruszanie stawów.
Zrób screenshota w momencie, kiedy na ekranie pokazane są wszystkie ćwiczenia na raz albo ściągnij go z posta z recenzją konkretnego ZWOWa lub zapisz nazwy ćwiczeń na kartce (ten sposób mniej polecam, bo czasami nazwy ćwiczeń są nieprecyzyjne albo mylące). Włącz czasomierz (o nich za chwilę) i jesteś gotowa żeby przystąpić do treningu!
Drugim sposobem jest ćwiczenie razem z Zuzką. Nie ma w tym nic złego, ale ja nie lubię go z dwóch powodów. Po pierwsze, ZWOW ma być wyzwaniem, a robiąc trening razem z Zuzką nie mogę jednocześnie pobić jej czasu. A jej pokonanie daje niesamowitą satysfakcję ;) Po drugie, jeśli nie nadążasz za Zuzą, tylko się zniechęcisz do ZWOWów, jeśli będziesz próbowała dotrzymać jej kroku i albo Ci się to nie uda, albo po treningu padniesz i nie wstaniesz. Dlatego uważam, że lepiej jest trening wykonywać w swoim tempie.

Właściwie każdy ZWOW to wyścig z czasem. W AMRAPach mamy wykonać jak najwięcej rund w podanym czasie, natomiast w treningach time challenge cały trening mamy wykonać jak najszybciej. Do każdego z tych rodzajów treningów używam innej aplikacji odmierzającej czas.
Jako stopera w TC używam najprostszej aplikacji z funkcją stopera, Chrono. Tutaj w zasadzie nada się każdy program, który odlicza czas od zera w górę.
Przy AMRAPach i treningach interwałowych przydatny jest czasomierz interwałowy. Ja używam najprostszego, o wiele mówiącej nazwie Workout timer. Ważne, żeby miał możliwość ustawienia ilości rund i czasu trwania każdej z nich, jak i długości przerw między każdą z nich. Przy treningach typu AMRAP ustawiam jedną rundę odpowiadającej czasowi, ile trwać ma cały trening. Przy interwałach po prostu wpisuję liczbę rund, czas ich trwania i ewentualnie czas przerw, o ile są uwzględnione.

Myślę, że poruszyłam tutaj wszystkie zagadnienia, co do których mogłybyście mieć wątpliwości. W razie gdyby pojawiło się coś jeszcze – piszcie w komentarzach, na fanpage’u lub mailem.

27 komentarzy:

  1. Przydatne wiadomości. Ubolewam nad tym, że nie są uszeregowane/oznaczone jakimiś poziomami trudności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Korzystaj ze spisu, po to go między innymi stworzyłam :)

      Usuń
  2. ja używam komórki do odmierzania czasu ;) wygodniej niż jakieś aplikacje, przynajmniej dla mnie ;) i też nie robię z zuzką, po obejrzeniu jednej rundy w jej wykonaniu wyłączam i robię swoje :P zapamiętanie ćwiczeń to akurat nie problem, jak występuje jakieś nowe, którego nie znam to wcześniej próbuję go 'na sucho' jak mi wychodzi a potem jazda :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie i tak laptop jest włączony 24h/dobę, dodatkowo na nim mam zawsze screena treningu i włączam muzykę - więc tak mi jest "po drodze". Ale jeśli dla Ciebie wygodniejsza jest komórka, to nie widzę przeszkód :) Tym bardziej, jeśli masz taką dobrą pamięć do ćwiczeń ;)

      Usuń
  3. Dzięki, od jakiegoś czasu przymierzam się do jej treningów ale (nie znam za bardzo angielskiego) nie wiedziałam nigdy czy trening powinien trać powiedzmy te 5-6 minut, czyli tyle ile trwa filmik czy trzeba zrobić więcej powtorzen

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więcej, więcej :) A filmiki trwają tyle, ile trening, ale może Ty trafiałaś na breakowns? Zobacz te, które wstawiałam pod recenzjami - te są "pełnometrażowe" ;)

      Usuń
    2. Na pewno skorzystam, dzięki ;)

      Usuń
  4. No i teraz chyba już nie ma żadnych wątpliwości,a nawet jeśli jakieś pytania by się pojawiły wiem gdzie szukać eksperta:)

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo fajny poradnik i spis :) ja ćwiczę wszystkie po kolei :) chcę ukończyć wszystkie 70 dostępne na youtube ;) z tym, że zaczynając z nią ćwiczyć nie byłam początkująca, więc mogłam sobie na to pozwolić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Mam nadzieję, że przydadzą się tym, którzy zaczynają przygodę ze ZWOWami :)
      Też chcę zrobić wszystkie ZWOWy. Trzymam za Ciebie kciuki :)

      Usuń
  6. nie wiem jak to się stało, ale nie widziałam przedtem Twojego spisu ZWOWów :( i wczoraj przypadkiem zrobiłam dla średniozaawansowanych :P ale teraz już będę wiedziała gdzie szukać tych dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To są tylko moje oznaczenia, nie ma co się nim sugerować :) Jeśli dałaś radę zrobić średniozaawansowany, to tym lepiej! :)

      Usuń
  7. No dałam radę, tylko wiesz jak u mnie jest z pompkami, zawsze coś kombinuje, tym razem umiałam się opuścić prawie do ziemi, ale już przy wstawaniu bardzo się zginałam :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wstawanie jest gorsze niż opuszczanie - przynajmniej dla mnie :D Weź udział w wyzwaniu 100 pompek razem ze mną :)

      Usuń
    2. już sprawdzam to wyzwanie, czy ja się w ogóle nadaję ;)

      Usuń
    3. Na pewno nadajesz, bo sama wybierasz, z jakiego poziomu startujesz :)

      Usuń
    4. właśnie, juz bez testu wiem, z jakiego powinnam startować :D jak przestanie mnie boleć po wczoraj, to spróbuję :) a dziś bokwa :)

      Usuń
    5. Strasznie Ci tej bokwy zazdroszczę ;) Wybiorę się tam kiedyś do Ciebie :P

      Usuń
    6. zrobisz weekendowe zwiedzanie Śląska i zostaniesz do 20 w poniedziałek na bokwę :D

      Usuń
    7. Haha, kusząca propozycja :D

      Usuń
    8. tu zawsze możesz sprawdzić, czy gdzieś niedaleko Ciebie są zajęcia z bokwy :) http://bokwafitness.com/class/

      Usuń
    9. Nic mi nie wyświetla :(

      Usuń
    10. może jeszcze zyska na popularności i będzie więcej instruktorów :) a moja instruktorka napisała, że jest chora, także dziś mi nie musisz zazdrościć:(

      Usuń
    11. To znak żebyś potrenowała z Zuzką! :D

      Usuń

Dziękuję za komentarz! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Reklama